De opvallende weg van Larissa en Haliegh naar Rio 2016

Negen maanden voor de Paralympics in Rio de Janeiro gaat het uitstekend met tandemrijders Larissa Klaassen en Haliegh Dolman. Dat is even verheugend als opvallend, want een zware valpartij op het wereldkampioenschap eind maart in Apeldoorn gooide flink roet in het eten. Ze raakten allebei zwaar gewond door splinterend hout van de baan. Na al een paar keer te zijn geopereerd, moest Larissa in oktober nogmaals onder het mes om (hopelijk) de laatste splinters te verwijderen. Ook bij Haliegh werden onder plaatselijke verdoving nog twee splinters weggehaald.

Des te knapper is het dat ze bij wereldbekerwedstrijden in Manchester in Engeland vorige maand twee keer een zilveren medaille behaalden. Op de tijdrit over 1 kilometer hoefden ze maar een seconde toe te geven op wereldkampioenen Sophie Thornhill en Helen Scot uit Engeland. Bij het WK in maart was dat verschil nog twee seconden. Een week later sloegen Larissa en Haliegh opnieuw toe en werden ze in Alkmaar Nederlands kampioen op de tijdrit. Heel bijzonder, als je je realiseert dat ze door hun verwondingen lange tijd niet of nauwelijks hadden kunnen trainen.

Ook achter de schermen is de afgelopen maanden heel wat gebeurd. Als Stichting VIPSport hebben we veel tijd en energie gestoken in het werven van sponsorgelden. Heel fijn is het te merken dat veel bedrijven, instellingen en particulieren het leuk vinden om mee te werken aan het realiseren van de droom van Larissa en Haliegh: in september 2016 een medaille winnen op de Paralympics. Zoals al eerder gemeld is een goede wedstrijdtandem behoorlijk duur. Ook is veel geld nodig voor het beleggen van trainingskampen en het meedoen aan wedstrijden. In totaal gaat het om € 44.000,-. Daarvan is nu ongeveer € 35.000,- binnen. Dat is al best veel, maar giften blijven even welkom als noodzakelijk.

De tandem is inmiddels besteld. Dat is geen kwestie van er een paar catalogi op naslaan. Gezien de enorme krachten die er door de gespierde wielrensters op uitgeoefend worden, moet de fiets ijzersterk zijn. Maar tegelijkertijd mogen de materialen niet te veel wegen, want elke gram extra moet naar de finish worden meegenomen. Na rijp beraad is de firma Kinethic in Spanje gevraagd het frame te bouwen. Deze wordt van aluminium. Ook wordt een tandem gekocht om mee op de weg te kunnen trainen en wedstrijden te rijden. Dit frame wordt van carbon. De bouw van beide fietsen duurt ongeveer twee maanden.

Daarnaast heeft Graaf Spuiterij speciaal voor het tandemvervoer een bus aangeschaft die door van Sambeek Truckservice geheel is gecontroleerd en geserviced. Graaf Spuiterij heeft de bus bestikkerd en verhuurt deze onder gunstige voorwaarden aan de stichting voor het vervoer van de tandem naar wedstrijden en trainingskampen. De bus wordt in principe bestuurd door Haliegh, die onlangs haar rijbewijs heeft gehaald. Ook de opa van Larissa heeft aangeboden geregeld te rijden.

De komende maanden staan in het teken van de voorbereiding op de wereldkampioenschappen, die in maart in Italië worden gehouden. Om daar optimaal aan de start te komen, onderwerpen Haliegh en Larissa zich aan intensieve trainingssessies. Het zal niemand verbazen dat ze zich daarbij niet sparen. Want in Italië willen ze opnieuw bewijzen tot de absolute wereldtop te behoren!

We wensen iedereen fijne feestdagen en een heel mooi 2016!

Larissa Klaassen, Haliegh Dolman en het stichtingsbestuur