In de media

De Stichting VIPSport is regelmatig in het nieuws. Ook de sporters die wij ondersteunen blijven niet onopgemerkt in de media. Op deze pagina een verzameling van artikelen en video's. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact op met .

“Ik kan me nu helemaal focussen op het fietsen”

Bericht van Texel Plaza van 16 maart 2015 - door Frank Grootemaat

Larissa Klaassen is in haar nopjes met de uitbreiding van het bestuur van de stichting VIPSport.

“Ik ben heel blij met al deze ondersteuning, waardoor ik niet alles meer zelf hoef te regelen. Nu kan ik me helemaal focussen op het fietsen.” Haar grote doel is goud op de kilometertijdrit tijdens de Paralympics over anderhalf jaar. Ze richt haar pijlen volledig op dat onderdeel. “Ik en Haliegh hebben er bewust voor gekozen om niet op de weg in actie te komen. Liever één keer goud, dan drie keer zilver.” De sprint, haar andere favoriete baanonderdeel, staat overigens niet op het Paralympische programma.

Op weg naar Rio is het wereldkampioenschap in eigen land het eerstvolgende doel. Dat WK wordt van 26 t/m 29 maart op de wielerbaan in Apeldoorn gehouden. Tijdens wereldbekerwedstrijden in Newport maakten Larissa en Haliegh begin dit jaar indruk, door onder meer de wereldkampioenen te verslaan. De zware fiets waarop ze dat deden, voldeed qua afmetingen echter niet aan de normering voor het WK.

“Nu hebben we een andere tandemfiets die wel aan die normen voldoet”, vertelt Klaassen. “Het is een fiets uit 2006 en een behoorlijk lomp ding, dus nog steeds niet optimaal. Maar we kunnen nu in elk geval aan het WK meedoen. We hebben twee weken op deze fiets getraind en een goede testwedstrijd gereden, dus we zijn positief gestemd.” Het doel is om in Apeldoorn het podium te halen.

Voor de Paralympische Spelen is het tweetal inmiddels gekwalificeerd. “De eisen vanuit de sportbond zijn niet helemaal duidelijk, maar eigenlijk zijn we zeker van een startplek. Tenzij we echt als een krant gaan rijden.”

Volledig team moet Larissa naar de Spelen van Rio helpen

Bestuur van Stichting VIPSport

Uit de Texelse Courant van 16 maart 2015 - door Job Schepers

'We hebben één doel en dat is Larissa naar Rio krijgen', vertelt Hetty van Dijk bij de presentatie Stichting VIP Sport (Visually Impaired People), gistermiddag in hotel De Lindeboom in Den Burg.

De Stichting bestond al anderhalf jaar, maar is nu uitgebreid van twee man naar een volledig bestuur met ieder zijn of haar eigen expertise. Naast steun en toeverlaat van het eerste uur Nico Waerts bestaat het bestuur nu uit voorzitter Hetty van Dijk, Dirk VInke, Carst Komdeur, John Betsema, Robert-Jan Graaf, Peerke Reijnders, Joop Rommets en natuurlijk Larissa zelf. Klaasen heeft zich - met pilot Haliegh Dolman -zo goed als zeker geplaatst voor de Paralympische Spelen van Rio. 'Of we moeten nu echt als een krant gaan rijden.' Om daadwerkelijk in 2016 naar Rio de Janeiro te kunnen is er nog wel geld nodig. 'We hebben een fiets waarop we deel mogen nemen aan het WK, maar dat is nog steeds een log en lomp ding. We willen een fiets die volledig op ons is afgestemd, maar zo'n fiets kost €15.000,-', legt Larissa uit. Met dat bedrag is het team er nog niet.

'Je hebt te maken met onkosten van trainingskampen en transport. De tweepersoons tandem past immers niet in iedere auto', legt Hetty uit. In totaal is minimaal €35.000,- nodig. Om zoveel mogelijk geld op te halen voor Larissa - en in de toekomst misschien ook voor andere Texelse sporters - is de website www.naarrio.nl in het leven geroepen. Op deze website kan iedereen geld doneren of sponsor worden.

'Door deze ontwikkeling kan ik mij volledig focussen op de sport en heb ik een geweldig team die de marketing er omheen op zich neemt', stelt Klaassen tevreden vast. Het eerste doel van de wielrenster is een medaille op het WK baan dat op 26 maart begint in Apeldoorn. 'Goud zou natuurlijk nog mooier zijn, maar we willen ons zelf geen druk op leggen', besluit Klaassen.

Larissa Klaassen, stoerste vrouw van Nederland

Categorie Stoer, VIVA 400

Deze categorie zit bomvol uitgezonden militairen, rallyrijders en stuntvrouwen. Hier vind je vrouwen met het wow-effect, de echte verjaardagsberoepen: dus jij zit op een marineschip en maakt de Noordzee bommenvrij? Ze schuwen geen gevaar en zeuren niet om een blauwe plek meer of minder.

Student informatica Larissa Klaassen (20) is vrijwel blind en kon een aantal studievakken niet volgen vanwege de ontoegankelijke wiskundige tekens. Na lang onderzoek ontwikkelde ze zelf een methodiek om deze symbolen toegankelijk te maken voor blinden. De tekens werden meteen opgenomen in het brailleschrift. Het werd zo’n groot succes dat het direct internationaal werd overgenomen. Dit is al bijzonder, maar Larissa is ook nog eens topwielrenster. Dit jaar werd ze voor de tweede keer Nederlands kampioen tandem tijdrijden op de weg. Haar volgende doel: een medaille op de paralympische spelen in Rio in 2016, al moet ze daar eerst nog een nieuwe voorrijdster voor vinden.