Larissa Klaassen nu erkend en gecertificeerd toegankelijkheidsexpert!

Naast mijn sportcarrière ben ik sinds begin 2014 ook werkzaam bij Studentenzaken van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Mijn initiatieven op het gebied van toegankelijkheid en studiefaciliteiten voor studenten met een functiebeperking – en het winnen van de Publieksprijs tijdens de Research Battle van de HvA in 2013 - zijn het team van Studentenzaken niet onopgemerkt gebleven. In 2014 werd ik dan ook blij verrast met de vraag of ik hun team wilde komen versterken en deze kans heb ik met beide handen en een grote glimlach aangepakt!

Binnen Studentenzaken houd ik mij bezig met de toegankelijkheid van de (digitale) infrastructuur en studiefaciliteiten voor studenten met een functiebeperking. Hierbij moet je niet alleen denken aan het zorgen voor drempelvrije digitale leer- en werkomgevingen en het zorgen voor uniformiteit bij de examencommissies als het zaken rondom studenten met een functiebeperking betreft, maar ook aan het opzetten van een platform rondom studeren met een functiebeperking aan de HvA. Kortom: alles eraan doen de HvA in al haar facetten toegankelijk te krijgen (en houden) voor studenten met welke functiebeperking dan ook. Een hele uitdaging die zeker niet onmogelijk is, ontzettend belangrijk en het geeft nog eens enorm veel voldoening!

Met het behalen van het certificaat voor toegankelijkheidsexpert heb ik er niet alleen een heleboel kennis en expertise bij gekregen, maar ben ik ook in staat formeel uitspraken te doen over de toegankelijkheid van web-omgevingen. Ik kan nu niet alleen de knelpunten aangeven, maar ook oplossingen en adviezen aandragen. Dat geeft mij - maar ook de HvA - veel meer kansen het project ‘HvA drempelvrij’ te laten slagen. En bovenal ben ik er nog eens hartstikke blij mee om op deze manier wat te kunnen betekenen!

Larissa Klaassen

Samen met Imke Brommer wil Larissa in 2021 meedoen aan de Paralympics in Tokyo en daar het zilveren resultaat van Rio de Janeiro omzetten in goud. De Stichting VIPsport helpt hen die droom te realiseren!

Behaalde resultaten

Paralympische Spelen Tokyo, Japan, kilometer tijdrit (1.05.291)

Wereldkampioenschap Milton Canada  1 kilometer tijdrit (1:06:984)

Wereldkampioenschap Milton Canada Tanden teamsprint gemengde ploegen

Wereldkampioenschap Apeldoorn 200 meter sprint

Wereldkampioenschap Apeldoorn 1 kilometer tijdrit (1:06:545)

Wereldbekerwedstrijd Manchester 200 meter sprint

Wereldbekerwedstrijd Manchester 1 kilometer tijdrit (1:08.34)

Healthy Ageing Tour Groningen samen met trainingsmaatje Lola Bakker

Paralympische Spelen Rio de Janeiro, Brazilië, wegtijdrit

Paralympische Spelen Rio de Janeiro, Brazilië, kilometer tijdrit (1.07.059)

Wereldkampioenschap Montichiari, Italië. 500 meter tijdrit

Wereldkampioenschap Montichiari, Italië. 1 kilometer tijdrit (1:06.095)

WK Apeldoorn - 1 kilometer sprint (1:09.505)

Baantoernooi aangepast wielrennen De Adelaar (testevent WK baan)

200m sprint Newport International Para-cycling cup 2015

1KM tijdrit Newport International Para-cycling cup 2015

Nederlands Kampioenschap Baan duur en sprint

1km tijdrit in 1.11,348 / 200m sprint was in 11,513 sec.

1km tijdrit NK baan (gemengd klassement, eerste van de vrouwen)

200m sprint NK baan

2e plaats 200m sprint NK baan

1 km tijdrit Newport International Para-cycling Cup