One year to go!

One year to go!

Het aftellen is begonnen…

Vandaag – 7 september 2015 – is het nog precies 1 jaar tot de Paralympische Spelen in Rio de Janeiro 2016 beginnen! Met nog een jaar te gaan blikken we terug op de afgelopen 9 maanden (want zo lang kennen Haliegh en ik elkaar pas!), maar blikken we vooral ook vooruit op wat komen gaat.

Vorig jaar op 9 december maakten Haliegh en ik kennis met elkaar en reden we onze eerste rondjes samen op de tandem. Een krappe 3 weken later waren we op zowel de 1km als de 200m de beste vrouwen tijdens het Nederlands Kampioenschap baanwielrennen met 2 nieuwe nationale- en baanrecords. Eind januari dit jaar kreeg de verbazing de overhand toen we tijdens de Wereldbekerwedstrijden in Wales de toenmalig wereldkampioenen versloegen, met 2x goud naar huis gingen en ons kwalificeerden voor de Spelen volgend jaar. In maart pakten we zilver tijdens het WK baanwielrennen in Apeldoorn en was voor een ieder bevestigd dat wij de super combinatie vormen waar je in de sport altijd naar opzoek bent.

Na een zomer van back to basic begint vandaag het jaar van keihard werken om over een jaar optimaal voorbereid aan de Spelen te kunnen deelnemen. Dit jaar moet alles in balans zijn: de voeding, trainingen, rust, wedstrijden, gezondheid en natuurlijk de prestaties. In november zijn de eerste nationale en internationale meetmomenten met het NK baanwielrennen en de Wereldbekerwedstrijden in Manchester. Vervolgens gaan wij 10 dagen op trainingskamp naar Fuerteventura om daar te werken aan inhoud (wegtrainingskamp). In maart zullen wij afreizen naar Anadia (Portugal) voor trainingskamp om na een aantal weken direct door te reizen naar Montichiari (Italië) voor het WK baanwielrennen. Dan breekt de zomer aan waarin we gewoon doorgaan, in augustus gaan wij opnieuw voor de allerlaatste weken trainingskamp naar Anadia en vanuit daar door naar Brazilië waar het dan gaat gebeuren: RIO 2016!!!

Zo lijkt het jaar nog maar kort en eigenlijk is dat het ook. Maar wel een jaar waarin wij nog heel veel sterker kunnen worden, nog beter een team gaan vormen, hard gaan werken maar waar we ook zeker van gaan genieten. Het is iets speciaals wat je niet kunt omschrijven en wat bijzonder is om te mogen ervaren. Het zal flink afzien worden elke training opnieuw, maar van afzien word je sterker en ieder beetje pijn dat je meer kunt verdragen ga je sneller. Wij gaan maar voor 1 ding: GOUD!

Jullie hulp is nog steeds hard nodig en misschien wel harder dan ooit! Geïnspireerd geraakt door bovenstaand verhaal en wil je graag bijdragen aan onze weg naar goud? Kijk dan op www.naarrio.nl voor meer informatie over hoe je ons kunt steunen en waar je ons uiteraard ook kunt volgen!

Stichting VIPSport bestaat uit een groep zeer enthousiaste Texelse ondernemers en zij staan garant voor professionele sponsorwerving en proberen in zoveel mogelijk randzaken van de topsport te voorzien, zodat wij ons volledig kunnen focussen op het trainen en presteren. Dit zullen zij komend jaar ook blijven doen en ook zij hopen jullie hulp te ontvangen.

Mijn levensmotto is ‘Zolang je maar in jezelf blijft geloven ben je tot alles in staat’ en Haliegh en ik zijn daar het levende voorbeeld van. Komend jaar wordt een spannend jaar en door middel van blogs, Facebook, Twitter en de website zullen wij jullie meenemen op onze reis naar Rio.

Eerste stop: 28 september op Papendal, kleding passessie voor Paralympic TeamNL!
Nog 365 dagen te gaan…

Soms net hogere wiskunde...

Soms net hogere wiskunde...

Tot op heden rijden Haliegh en ik nog altijd op leentandems. “Maar er is toch voldoende budget voor een eigen tandem?” Ja, dat is er zeker, maar zo een tandem koop je niet bij de fietsenzaak op het eiland. Het hele proces van ontwikkeling tot opbouwen en erop kunnen rijden is er één die internationaal afgehandeld moet worden, af en toe je wiskundig vermogen flink op de proef stelt en een kwestie is van precisie en geduld…

Een ieder die ‘iets heeft’ met wielrennen zal weten dat het allemaal maatwerk betreft: de fietspositie, de maten van het frame, het afstemmen op weersomstandigheden, etc. Binnen het Paralympisch wielrennen op de tandem is dit zeker niet minder en gaat het misschien nog wel een stapje verder. Nu moet je niet rekening houden met één, maar twee atleten op één fiets! De maten van het frame moeten dus niet alleen voor beiden perfect zijn, we moeten ook nog eens goed achter elkaar op de fiets passen waarbij aerodynamica geoptimaliseerd wordt, compact zijn, het frame moet zo stijf mogelijk zijn door alle kracht dat erop uitgeoefend wordt maar wel zo licht mogelijk, je moet wielen hebben die het gewicht aan kunnen, crankstellen die sterk genoeg zijn en we niet door midden kunnen trappen (ja, dat gebeurt anders echt…) en ga zo nog maar even door.

Voor mij is het ook de eerste keer dat ik dit hele proces doormaak en ook ik moest dit allemaal nog ‘leren’. Je gaat op zoek naar experts op dit gebied (welke er maar weinig zijn in Nederland), hebt constant overleg met je coach, zoekt naar meningen over frames van verschillende fabrikanten en probeert zo een steeds completer beeld te vormen van hoe de tandem moet gaan worden.
De fabrikanten zitten in verschillende landen en zelfs buiten Europa en dan loop je wel eens tegen een taalbarrière aan. Ook de maten van het frame heb je niet zomaar en daarvoor zijn Haliegh en ik ook bij Simone Betsema van Bets Fietsen uit Oudeschild (Texel) geweest voor een uitgebreide bike fitting. Hierbij wordt niet alleen je ideale positie op de fiets bepaald zodat we daar alvast rekening mee kunnen houden in de maten, maar ook de globale maten van het frame in z’n geheel. En ook hier weer: voor de tandem vergt dit even wat rekenwerk!
Vanuit de KNWU worden nu frames van verschillende fabrikanten getest op stijfheid en tezamen met wetenschappelijke onderzoeken en resultaten van aerodynamica testen probeer je dan een uitspraak te kunnen doen over de best mogelijke tandem.

Dat deze voor op de baan van aluminium gaat zijn en voor op de weg van carbon, dat was op voorhand al duidelijk. Inmiddels weten we ook bij welke fabrikant de tandemframes gebouwd zullen worden en op dit moment zijn we druk bezig met het maken van bouwtekeningen, het vastleggen van specificaties en wachten we nog op de uitslagen van de stijfheid testen van de KNWU.
In de tussentijd blijven we ook niet stilzitten, want ook al het andere materiaal wat nodig is om de tandem op te kunnen bouwen is zeer belangrijk en wordt tot op de bodem uitgezocht. Dat dit het beste van het beste moet zijn, alleen al om te voorkomen dat het de kracht niet aan kan, staat voorop. Echter is de prijs hier ook wel naar en zal de prijs van een opgebouwde tandem daardoor uitkomen op zo’n €10.000,- Sponsoren hierin zijn dus zeer belangrijk, maar helaas is de realiteit dat deze erg lastig te vinden zijn.

Maanden zijn in dit proces al verstreken, maar geduld en precisie is – zoals je merkt-  hierin uiterst belangrijk. Nu een slechte aankoop doen, kan de kans op goud volgend jaar verkleinen. Aan het materiaal mag het absoluut niet liggen, dus dat we nu even onze wiskunde skills moeten gebruiken en het geduld flink op de proef wordt gesteld levert uiteindelijk hopelijk twee super tandems op!

We hopen jullie dan ook over een paar maanden twee prachtige ‘Rio proof’ tandems te kunnen laten zien tijdens de teampresentatie die we dan gaan organiseren. Tot die tijd blijven wij hard werken en zullen we jullie zo af en toe op de hoogte houden van het verloop.

Larissa Klaassen nu erkend en gecertificeerd toegankelijkheidsexpert!

Larissa Klaassen nu erkend en gecertificeerd toegankelijkheidsexpert!

Naast mijn sportcarrière ben ik sinds begin 2014 ook werkzaam bij Studentenzaken van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Mijn initiatieven op het gebied van toegankelijkheid en studiefaciliteiten voor studenten met een functiebeperking – en het winnen van de Publieksprijs tijdens de Research Battle van de HvA in 2013 - zijn het team van Studentenzaken niet onopgemerkt gebleven. In 2014 werd ik dan ook blij verrast met de vraag of ik hun team wilde komen versterken en deze kans heb ik met beide handen en een grote glimlach aangepakt!

Binnen Studentenzaken houd ik mij bezig met de toegankelijkheid van de (digitale) infrastructuur en studiefaciliteiten voor studenten met een functiebeperking. Hierbij moet je niet alleen denken aan het zorgen voor drempelvrije digitale leer- en werkomgevingen en het zorgen voor uniformiteit bij de examencommissies als het zaken rondom studenten met een functiebeperking betreft, maar ook aan het opzetten van een platform rondom studeren met een functiebeperking aan de HvA. Kortom: alles eraan doen de HvA in al haar facetten toegankelijk te krijgen (en houden) voor studenten met welke functiebeperking dan ook. Een hele uitdaging die zeker niet onmogelijk is, ontzettend belangrijk en het geeft nog eens enorm veel voldoening!

Met het behalen van het certificaat voor toegankelijkheidsexpert heb ik er niet alleen een heleboel kennis en expertise bij gekregen, maar ben ik ook in staat formeel uitspraken te doen over de toegankelijkheid van web-omgevingen. Ik kan nu niet alleen de knelpunten aangeven, maar ook oplossingen en adviezen aandragen. Dat geeft mij - maar ook de HvA - veel meer kansen het project ‘HvA drempelvrij’ te laten slagen. En bovenal ben ik er nog eens hartstikke blij mee om op deze manier wat te kunnen betekenen!

Larissa Klaassen

Samen met Imke Brommer wil Larissa in 2020 meedoen aan de Paralympics in Tokyo en daar het zilveren resultaat van Rio de Janeiro omzetten in goud. De Stichting VIPsport helpt hen die droom te realiseren!

Behaalde resultaten

Healthy Ageing Tour Groningen samen met trainingsmaatje Lola Bakker

Paralympische Spelen Rio de Janeiro, Brazilië, wegtijdrit

Paralympische Spelen Rio de Janeiro, Brazilië, kilometer tijdrit (1.07.059)

Wereldkampioenschap Montichiari, Italië. 500 meter tijdrit

Wereldkampioenschap Montichiari, Italië. 1 kilometer tijdrit (1:06.095)

WK Apeldoorn - 1 kilometer sprint (1:09.505)

Baantoernooi aangepast wielrennen De Adelaar (testevent WK baan)

200m sprint Newport International Para-cycling cup 2015

1KM tijdrit Newport International Para-cycling cup 2015

Nederlands Kampioenschap Baan duur en sprint

1km tijdrit in 1.11,348 / 200m sprint was in 11,513 sec.

1km tijdrit NK baan (gemengd klassement, eerste van de vrouwen)

200m sprint NK baan

2e plaats 200m sprint NK baan

1 km tijdrit Newport International Para-cycling Cup

3 km achtervolging Newport International Para-cycling Cup

200 meter sprint Newport International Para-cycling Cup

NK weg (hadden 7x de ketting eraf…)

Facebook