“Ik kan me nu helemaal focussen op het fietsen”

Bericht van Texel Plaza van 16 maart 2015 - door Frank Grootemaat

Larissa Klaassen is in haar nopjes met de uitbreiding van het bestuur van de stichting VIPSport.

“Ik ben heel blij met al deze ondersteuning, waardoor ik niet alles meer zelf hoef te regelen. Nu kan ik me helemaal focussen op het fietsen.” Haar grote doel is goud op de kilometertijdrit tijdens de Paralympics over anderhalf jaar. Ze richt haar pijlen volledig op dat onderdeel. “Ik en Haliegh hebben er bewust voor gekozen om niet op de weg in actie te komen. Liever één keer goud, dan drie keer zilver.” De sprint, haar andere favoriete baanonderdeel, staat overigens niet op het Paralympische programma.

Op weg naar Rio is het wereldkampioenschap in eigen land het eerstvolgende doel. Dat WK wordt van 26 t/m 29 maart op de wielerbaan in Apeldoorn gehouden. Tijdens wereldbekerwedstrijden in Newport maakten Larissa en Haliegh begin dit jaar indruk, door onder meer de wereldkampioenen te verslaan. De zware fiets waarop ze dat deden, voldeed qua afmetingen echter niet aan de normering voor het WK.

“Nu hebben we een andere tandemfiets die wel aan die normen voldoet”, vertelt Klaassen. “Het is een fiets uit 2006 en een behoorlijk lomp ding, dus nog steeds niet optimaal. Maar we kunnen nu in elk geval aan het WK meedoen. We hebben twee weken op deze fiets getraind en een goede testwedstrijd gereden, dus we zijn positief gestemd.” Het doel is om in Apeldoorn het podium te halen.

Voor de Paralympische Spelen is het tweetal inmiddels gekwalificeerd. “De eisen vanuit de sportbond zijn niet helemaal duidelijk, maar eigenlijk zijn we zeker van een startplek. Tenzij we echt als een krant gaan rijden.”